Passie Projecten - Zin in Zingen
facebook youtube divider zoeken agenda winkelmandje

Hohe Messe Amsterdam 2019

14 september-12 oktober 2019 Let op de datum ! dit project is voorbij!

Let op: Luisterkaarten zijn in de voorverkoop €22,- en aan de kassa €24.-.

Downloads

De Hohe Messe als meezingconcert! Na de uitvoeringen in februari 2015 en oktober 2017 hebben we de smaak te pakken. Bij deze uitvoering zingen we de volledige mis, dus ook alle delen van het Credo.

Om te zorgen dat we met zijn allen goed voorbereid zijn om de uitvoering tot een succes te maken zijn er drie studiemomenten: 14 september (0,5 dag) en 5 oktober (hele dag). Deze horen bij de inschrijving, en worden sterk aanbevolen. De prijs van het project is inclusief alle studiedagen.

Aanvullend op de studiedagen is er de stoomcursus. Iedereen die de Hohe Messe nog nooit gezongen heeft, verwachten we daar in ieder geval! In de stoomcursus wordt echte partijstudie gedaan voor wie graag samen met anderen de noten instudeert. Prijs van de stoomcursus komt bovenop het project.
Wij hopen ook vrouwelijke tenoren te kunnen verwelkomen.
Let op: Luisterkaarten zijn in de voorverkoop €22,- en aan de kassa €24.-.

Meer weten over de Hohe Messe? Lees Eduard van Hengel of: Daan Admiraal


Soort: Meezingconcerten
Periode: Concert 12 okt, studiemomenten op 14/09 & 05/10
Tijden: 10.30 - 19.00u.
Bijzonderheden: .
Prijs: € 79,-
Leiding: Madeleine Ingen Housz
Niveau: ♪♪♪♪
Locatie: Dominicuskerk
Spuistraat 12
1012 TS Amsterdam
Locatie studiedag: Dominicuskerk
Spuistraat 12
1012 TS Amsterdam

Dominicus Amsterdam
10.00- 10.30 aankomst deelnemers
10.30- 12.45 1e koorrepetitie, inzingen, orkest komt erbij
12.45- 13.15 lunchpauze
13.15- 14.45 2e koorrepetitie met orkest
14.45-15.00 theepauze voor orkest
14.45 -16.15 grote pauze voor koor buiten of binnen(stilte!)
15.00- 15.50 orkest met solisten
16.00- 16.30 deuren open voor publiek
16.15- 16.30 tijd om koorplaats in te nemen
16.30 Inleiding + Uitvoering
ca..17.45 korte pauze
16.30- ca.19.15 Inleiding + Uitvoering



kleding uitvoering: allen zwart onder. Alt en Bas boven Blauw; Sopraan en Tenor boven Rood

Let op: Luisterkaarten zijn in de voorverkoop €22,- en aan de kassa €24.-.
staan zitten svp aantekenen in je partij
bij alle soloaria's zitten
opstaan tijdens solo bij :
2 slot 2 christe meteen staan. Kyrie 2 volgt
8 domine deus I 8 mt 90/91maatstreep
11 quoniam 11 mt 120 maatstreep
pauze
13 (1) credo II 13 direkt na pauze: iedereen staat.
21 (9) bij slot van dl II, dus bij 21 et resurrexit eventjes zitten en diep ademhalen
23 (1) III sanctus 22 staan op teken van madeleine


Sopraan I of II kiezen
De Hohe Messe kent twee sopraanpartijen. De beide partijen komen even hoog. Alleen de 2e sopraan doet dat iets minder vaak. Bepaal zelf je keuze.
Verdeling andere stemmen
Voor de alten, tenoren en bassen is een enkel deel de partij gesplitst of dubbelkorig. In dat geval is de verdeling als volgt:
  • HOSANNA 23 en 25 Koor 1 en 2 Stemverdeling:
Alten en Bassen: Op achternaam A/J zingen koor 1 en K/Z zingen koor 2.
Tenoren: vrouwen zingen koor 1, mannen zingen koor 2
Sopranen I zingen koor 1, Sopranen II zingen koor 2
  • 2 SANCTUS
Hier is alleen een verdeling van de altgroep nodig, gelijk aan die voor het Hosanna. Achternaam A/J zingen koor 1 en K/Z zingen koor 2.
Wanneer u een uitgesproken voorkeur heeft om in de andere groep te zitten, mail dan uw wens zodat we met de aantallen en opstelling rekening kunnen houden.

De voorbereiding bestaat uit de volgende mogelijkheden:
  • 1.Studiemomenten (inclusief)
  • 2 Stoomcursus (extra)
  • 3 Bladmuziek
  • 4 Oefen-Cd/oefen App/ oefen website
Voor deelnemers die de Hohe Messe nog niet eerder zongen is de stoomcursus 'verplicht', voor alle anderen van harte aanbevolen. De Hohe Messe telt veel meer noten voor het koor dan de andere Bach werken die we uitvoeren en is complex. Onderschat de muziek niet!

Bij sommige koordelen begint eerst het solokwintet en zet het koor een paar maten later in. Geef die plekken aan in je partituur:

I 1 Kyrie 81-102.

I 5 Et in terra pax 21-39

I 12 Cum Sancto 37-64

II 18 mt 9-14 solokwartet

II 18 et resurrexit 74 86 Bassolo

III 22 Pleni sunt coeli 48 – mt66 tutti : mt 66 S2 + A1/ mt72 T+B/ 73 S1 +A2



1. Studiemomenten vooraf:
Inzingen, samen de moeilijke passages oefenen, afstemmen op elkaar, aanwijzingen voor thuis oefenen. De momenten zijn inbegrepen in de deelnemersprijs.
Locatie van alle studiedagen: Dominicus te Amsterdam.

zaterdag 14 september van 13:00 tot 17:00
gestudeerd wordt die middag: II Symbolum Nicenum: 13 credo t/m 21 et expecto.plus I Kyrie no2 Let op lastige intonatie bij deel 17/5 Cruxificus!

zaterdag 5 oktober van 10:00 tot 17:00
gestudeerd wordt: ALLE KOORDELEN!
Dagcoördinator - Imme Bruëns

2. Stoomcursussen -
Voor alle stemgroepen is er een tweedaagse stoomcursus. Verplicht voor deelnemers die dit stuk nog niet eerder zongen en een fijne - extra - inverstering voor ieder. De prijs hiervan is inbegrepen in de combiprijs.
Locatie van alle stoomcursussen: ' t Haagje 1, Driebergen
  • Tenor en bas op vrijdagavond 6 en 27 september 18:00 - 22:00 uur
  • Alten op zaterdag 7 en 28 september van 11:00 - 15:00
  • Sopranen I en II op zondag 8 en 29 september van 13:00 tot 17:00
1e keer: II Credo + tips voor dl 1, 3 en 4
2e keer: dl 1, 3 en 4 + confiteor 20- 21 et expecto

3. Bladmuziek
U zorgt zelf voor bladmuziek.
We gebruiken de uitgave van Peters.
Zelf halen bij Broekmans & van Poppel in Utrecht = 10% korting op vertoon van uw inschrijvingsbewijs van PassieProjecten.
Bestellen bij muziekwinkels

4. Oefen-materiaal App, CD of midi-website
Voor mensen die vooral op hun gehoor oefenen en minder op partituur lezen, is de website www.coria.nl zeer geschikt. U leest uw eigen stem mee. Afspelen kan lager en hoger, sneller en langzamer! En nog meer keuzes erg overzichtelijk gemaakt. U kunt hier de link vinden om te oefenen voor dit stuk
Ook zijn er uitstekende ingezongen oefen-Cd`s in de handel,
1 de uitgave bij carus: en bij Carus CD -Coach Afspeelbaar in langzamer tempo erg handig!
2 Of de carus-app die je kunt aanschaffen voor tablet en smartphone: Ga naar Playstore en download Carus Music en kies het stuk en je stem. Afspeelbaar in langzamer tempo erg handig!
NB het is niet heel gemakkelijk te vinden bij Carus Music App, daarom de volgende instructie: open de app (of eerst de demo), kies H Moll Messe en klik op de 3-dubbele streep links: er opent een menu met options - Music Highlighter, met vakje voice: kies daar de eigen stem. Werkt dit niet, dan kan het beste met Carus contact worden opgenomen.
3 Een gratis midi bestand waarmee u zelfs de noten kunt mee lezen: www.koorpartijen.nl Volg de aanwijzingen, u kunt midi luisteren of zelfs luisteren en noten meelezen! Voor dat laatste moet u een programmaatje downloaden, zoals aldaar aangegeven onder "uitleg". Kan snel en langzaam afgespeeld worden.
4 nog een cd : choral learning CD's : single parts Naast je eigen stem die je moet instuderen hoor je óók het koor én het orkest op de achtergrond. Heel handig om ook te horen. Samen met Coria voor de moeilijke plekken!
5 Afspeeltip gebruik ipv media player of I-tunes VLC Media Player - gratis download. Bij afspelen kunt u op ieder moment de muziek langzamer of sneller afspelen met één klik. Dit maakt het studeren stukken makkelijker!

dirigent - Madeleine Ingen Housz
orkest - Capella Passionata
sopraan - Johanneke Vogel
alt - Inge van Keulen
tenor - Tigran Matinyan
bas - Hessel Vredeveldt .
continuo - Jan van der Zanden
inleiding: Wim Markus
dagcoördinator: Joselien Folkers

Hieronder kunt u algemene reacties plaatsen. Voor vragen of opmerkingen graag contact met ons opnemen.




Ter beveiliging: vul in wat de kleur van gras is:
22:26, 21 oktober 2019
Heel mooie uitvoering en eer om daar aan te hebben kunnen bijdragen. Had nog niet eerder gezongen, maar was altijd al een wens. oefenen was inderdaad een hele klus, maar wel voorzien. We hadden misschien iets meer als geheel kunnen oefenen. Maar stuk begon pas echt te leven met orkest erbij. Toen waren de diverse inzetten van eigen partij ook duidelijker. Ook nu weer heel goed en beheerst gedirigeerd door Madeleine. Risico is een te vlugge uitvoering waarbij mooie details ondergesneeuwd kunnen worden. Heel goed om in de stoomcursus nog eens op de triggers gewezen te worden, waar later geen aandacht meer aangegeven zal kunnen worden. Ik zal zeker me weer melden voor de eerstkomende uitvoering van de HM.
door: Paul Wijntje
09:30, 18 oktober 2019
We zijn al bijna weer een week verder, maar het Confiteor unam baptisma heb ik nog steeds in mijn hoofd net als het Hosanna, Hosanna. Het was een geweldige Hohe Messe, mijn derde en de meest intense voor mijn gevoel. Dankzij de 100% inzet van alle vrijwilligers, orkestleden zangers en niet te vergeten van onze onvolprezen dirigente Madeleine. Dank voor al het zware voorbereidende werk en het inspirerende enthousiasme. Dank aan Madeleine voor de bemoediging, waardoor ik elke keer weer de stap heb kunnen nemen om mee te doen. Tot een volgende keer
door: Betsy Raymakers
16:00, 14 oktober 2019
Het is en blijft prachtig en meesterlijke muziek! Zeker genoten van de vele zangers en met elkaar goed georganiseerde dagen beleefd in Amsterdam. De fluitist vond ik fantastisch! Graag ben ik van de partij met de Johannes Passion in Utrecht op 21 maart 2020. Fijn kennis gemaakt te hebben met de hele organisatie! Hartelijke groet van Hilly Harder-Prigge uit Borne.
door: Hilly Harder-Prigge
14:11, 14 oktober 2019
Vanaf juni met veel "passie" toegeleefd naar de Hohe Messe en als beloning afgelopen zaterdag deze met veel gemotiveerde en enthousiaste mensen mogen meezingen. Ook de voorbereidingen met o.a. de oefenavonden in Driebergen waren zeer inspirerend. Voor mij het grootste werk wat Bach geschreven heeft en de mooiste uitdaging om deze te mogen zingen.Voor - heel veel - herhaling vatbaar!
door: Mirjam
11:45, 14 oktober 2019
Een heerlijke dag afgelopen zaterdag! Maar ook alle studiemomenten. Een goede driekwart jaar gestudeerd op het stuk met behulp van alle files die aangegeven zijn! Het mooiste wat ik ooit gezongen heb, durf ik te stellen. Graag - bij leven en welzijn - doe ik over 2 jaar weer mee. Madeleine is een zeer goede repetitor en dirigent! Komt dat misschien omdat ze zelf gezongen heeft? Niet iedere dirigent kan zo aanvoelen waar de moeilijke kneepjes zitten en hoe je die het beste kunt aanpakken. Zelf ga ik extra studeren op de Gloria, dat lag bij mij niet zo lekker en het gedeelte waardoor Madeleine tot drie maal toe tijdens het concert het ons liet overdoen. Heb het aangetekend voor de volgende keer!
door: Aafje Pronk
09:52, 14 oktober 2019
Deze mooie muziek weer te zingen was een heerlijke ervaring. Bijzonder dat het Madeleine lukt om deze mis met een beperkt aantal repetities zo te laten klinken. De oefensessies in Driebergen zijn een nuttige aanvulling op de 'gewone repetities'. Ze dragen bij aan je zelfvertrouwen. De volgende keer (ik hoop dat die komt) ben ik zeker weer van de partij.
door: Riet Dekker
23:07, 13 oktober 2019
Het was heel fijn om in deze uitvoering van de Hohe Messe, mijn lievelingswerk!, mee te zingen. Vergeleken met de andere keren was dit zoveel beter. Ik kon ook echt genieten van wat ik om me heen hoorde en hoe goed we als heel koor bij elkaar bleven. En het orkest was ook fantastisch! De muziek blijft in mij klinken.... Een geweldige prestatie van jou, Madeleine, om dit mogelijk te maken... Dank! en hopelijk nog eens over twee jaren?? ik hoop het...
door: Janneke van den Dool
22:57, 13 oktober 2019
29 Jaar geleden mocht ik als reserve 2de sopraan niet meezingen met de uitvoering, omdat er geen 2de sopraan ziek was geworden. Ik was reserve sopraan omdat ik nog geen zangles had gehad. Daarom ben ik zó blij dat ik bij Madeleine de kans kreeg om het ei eindelijk te kunnen leggen! Wat een belevenis en soms een geworstel met al die snelle nootjes. Maar zelfs mijn 72 jarig brein ging ze steeds beter kennen, al kan het nog beter. Ik heb gisteren zó genoten om dit te beleven en dit samen met velen te kunnen delen. Alles was tot in de puntjes geregeld, wat een organisatie. Ik kijk er nu al naar uit om de Hohe Messe over 2 jaar weer mee te kunnen zingen. Young at heart 💖. DANK aan alle vrijwilligers, orkest en vooral aan bevlogen Madeleine en Jan! Tot zings.......🎶❣
door: Lean
22:40, 13 oktober 2019
Ik heb aan alle Hohe Messe projecten van Passieprojecten deelgenomen. De laatste was voor wat mijzelf betreft de beste die ik gezongen heb. Het was zeker een opsteker voor mij na mijn ziekte van afgelopen jaar om te merken dat ik echt aan het herstellen ben. Omdat ik praktiserend katholiek ben, geeft het zingen van de Hohe Messe religieuze en spirituele voldoening. Zeker in zo'n ambience als de Dominicuskerk met zijn rijk geornamenteerde en beschilderd interieur in de beste traditie van de neogotiek vol met de roomse symboliek. Een feest van herkenning. Ik heb geweldig genoten, ook van de voorbereidingen. Wat mij betreft: over twee jaar weer.
door: Theodoor van den Heuvel
22:26, 13 oktober 2019
🎼Bladmuziek Hohe Messe ligt op de plank. Muziek Hohe Messe 2019 klinkt na..bij een telefoon beltoon ontstond er in gedachten een ‘riedeltje’ uit de Hohe Messe; die zit dus, dankzij fijne begeleiding van dirigente en pianist! Wat mij betreft voor herhaling vatbaar met dit hele koor en orkest🎹
door: Hermien de Jong-Hoekman
20:30, 13 oktober 2019
Ik heb genoten van alles rondom de Hohe Messe: de stoomcursussen,studiedagen,thuis instuderen en de uitvoering. Ook het feit om met zoveel, mij onbekende mensen, een gezamenlijke liefde voor Bach en het zingen te kunnen delen. Een jaar geleden was ik eerlijk gezegd nog niet zo bekend met de Hohe Messe, maar nu heb ik het te pakken. Ik hoop dat er volgend jaar weer een uitvoering op de planning staat! Mijn complimenten voor het enthousiasme en de moed van Madeleine om een dergelijk project aan te gaan!
door: Anne Engelen
18:12, 13 oktober 2019
Ik zit na te genieten van de uitvoering van de Hohe Messe van gisteren in de Dominicuskerk. Het was fantastisch. Ik heb bewondering gekregen voor alle zangers die heel hard hebben gestudeerd. Ook het orkest heeft een geweldige prestatie neergezet. En bewondering voor Madeleine en Jan die dit mogelijk maken. Ook de luisteraars (mijn “fanclub”) hebben genoten. Hennie.
door: Hennie visser
13:48, 13 oktober 2019
Wat een geweldige belevenis om de Hohe messe mee te mogen/kunnen zingen. Het was een fantastisch concert waarbij we boven onszelf uitstegen. Ik heb heerlijk gerepeteerd en gezongen. Met slechts drie repetitiemomenten (en de stoomcursus) hebben we een geweldige prestatie geleverd waar een ieder trots op kan zijn. Ik wel in ieder geval. Ik heb genoten van elke noot. Wat mij betreft over twee jaar weer. Grote dank aan Madeleine en Jan.
door: Bert
12:49, 11 mei 2019
In 1990 mocht ik als reserve 2de sopraan mee- repeteren voor de Hohe Messe bij Geert van den Dungen in Breda. Helaas (wel raar) werd er geen 2de sopraan ziek en zat ik daarom in de kerk ipv bij het koor. Ik had een jaar geoefend en kon het destijds perfect meezingen. Ik ben dankbaar dat Geert mij bemoedigd heeft om die prachtige mis in te studeren, maar het is voor mij niet afgemaakt. Daarom ben ik erg blij om dit jaar mee te kunnen zingen!
door: Lean
10:57, 18 maart 2019
Hallo, Ik zou graag kijken of ik mee kan doen bij de Hohe Messe van Bach. Groeten Fabiola
door: Fabiola Franzky
21:32, 2 januari 2019
Fijn dat de datum al bekend is. Ik kom zeker weer meedoen. Een fantastische manier om de Hohe Messe toch bij te houden.
door: Ewald den Blaauwen
18:26, 29 december 2017
Ha Madeleine, alweer twee maanden na de Hohe Messe, nu dan tijd voor een reactie. Allereerst ook na maanden nog een heel mooi gevoel over het project en de uitvoering. Ja muziek is een wonder en deze muziek, geweldig om die te mogen en te kunnen zingen. Je vraagt naar de studietijd. Ik heb hem twee jaar geleden ook gezongen, dat scheelt, geen stoomcursussen meer gedaan. Maar toch wel veel gestudeerd, op het laatst vrijwel dagelijks de moeilijke stukjes (hemiolen) uit (o.a.) Pleni Sunt caeli, en een stukje uit het Hosanna. Stukjes van de rest nam ik dan mee, en die kende ik dan ook vrijwel uit mijn hoofd! Een volgende keer doe ik weer mee, hoop ik ! En dan je vraag naar suggesties voor ene nieuw project. Ik zou heel graag eens zingen Jesu meines Lebens leben (Buxtehude). Of de cantate Du aber Daniel, gehe hin (Telemann). Iets (een mis(deel) van Palestrina. Of Josquin Desprez Nymph de bois. Genoeg suggesties, naast de andere de je ongetwijfeld gekregen hebt. En zelf ook al gaf! Tot zover. Ik dank je voor de muzikale inspiratie die je altijd geeft, en ik zie je weer als dirigent bij de Mattheus in 2018. Hartelijke groet, Yvonne Kooijman.
door: Yvonne Kooijman
13:06, 25 oktober 2017
Zes bevlogen feestdagen, waarvan de 14e oktober een hoogfeest was! Met al mijn jaren koorervaring ga ik zo veel rijker en wijzer verder! Madeleine en team, heel veel dank voor deze prachtige ervaring tot het Weihnachtsoratorium! met hartelijke groet, Hella
door: Hella Eveleens Maarse
13:03, 25 oktober 2017
15 oktober 2017 Wat een heerlijke dag gisteren met de Hohe Messe van Bach. Het oefenen en de saamhorigheid met de dames alt en daarna de uitvoering die (oké op enkele stukjes na waar we het even niet goed meer wisten) prachtig was om te zingen én om te horen. Dank je, Madeleine voor de gelegenheden die je ons biedt om te "schitteren"en te genieten!
door: Loes Koekkoek
13:01, 25 oktober 2017
Absolute topdag gisteren! Geweldige musici en solisten en een als altijd enorm gedreven dirigente. Om na alle intensieve voorbereiding met zo veel fijne mensen deze magistrale muziek uit te voeren, is echt met niets te vergelijken! Iedereen ontzettend bedankt!! Hans
door: Hans Tanis
22:02, 19 oktober 2017
De eerste keer meezingen met de Hohe Messe..dat vereist wat oefentijd, maar dat Bach zoveel variatie in 1 Bachwerk heeft gestopt, heeft me verbaast. Als je er naar luistert lijkt het te 'lopen'. Zelf zingen is met je neus op de 'noten' gedrukt worden en veel oefenen. Ik oefen met koptelefoon op, op de momenten dat het stil is in huis (een slaande klok is een stoorzender, maar onze klok heeft een dag en nachtritme; na 10 uur houdt de klok op met slaan). Met 4 gezinsleden was het nooit echt rustig en ik oefende dus veel vanaf 11 uur s avonds (iedereen op bed) en ik ben 2x pas om half 2 s nachts gestopt..en dan ga je met een hoofd vol muziek naar bed. Na veel herhaling blijven er stukken van de muziek 'hangen' (dat 'hangen' heb ik na het concert nu nog steeds). Wat mij vooral een duw geeft is, de stoomcursus en studiedag(en)..het extra alerte van de juiste inzet, juiste noten, juiste maten. Ik kijk terug op een mooie tijd die we gezamenlijk in de Hohe Messe hebben gehad. Een hele leuke bijkomstigheid bij het concert was dat onze dochter van ruim 18 jaar voor de deur van Geertekerk stond te wachten (geen fan van klassieke muziek, -ze omschrijft het als halleluja muziek en terwijl ze het zegt staat ze langgerekt op haar tenen-). Ze kwam naar stad Utrecht. Ik vroeg of ze haar wel kon vermaken in de stad en ze zei ineens: 'vind u het leuk als ik kom?' We stonden bij de tafel voor de kaarten en degene die bij de kaartenverkoop zat (Jannie?) vroeg hoe oud ze was. Jannie stelde voor om een kaart aan onze dochter te verkopen voor de helft van de prijs..Ze hapte onmiddellijk en heeft het concert helemaal gehoord. In de pauze vroeg ze of ze mijn partituur mocht hebben, want dan kon ze meelezen, want ze kreeg de indruk dat Bach in dit grote stuk toch wel een beetje 'gek geworden' was. Totdat ik ze -in de trein naar huis- mijn bladmuziek gaf..ze was enorm verbaasd. 'Mam, bent u nu niet heel erg moe'. Nee helemaal niet en we hebben ons weer ingeschreven voor de Weihnachtsoratorium.
door: Hermien de Jong
11:04, 17 oktober 2017
Dag , de Hohe Messe voor het eerst meegezongen als bas. Trefwoorden : overweldigend , majestueus, emotioneel en heel hard werken ! Prachtig om dit samen te doen. Het stemt mij echt dankbaar. Ik heb ruim een jaar m.b.v. Koorpartijen en oefencd Peters geoefend op deze muziek ; de laatste maanden was het een dagelijks ritueel en dan : als een soort ontlading vloeit alle energie in die ene uitvoering ! Nog een paar zaken ter overweging : Voor de luisteraar was er geen tekstboekje beschikbaar. Niet ieder is goed ingevoerd in de Latijnse Mis. Latijnse tekst vertaling was op zijn plaats geweest. De luisteraar zit achter het koor. Zou er een andere opstelling mogelijk zijn in de Geertekerk ? Het koor veranderde telkens van opstelling ( dichter bij orkest/verdeling van stemgroepen) Het heen -en terug gaan werd door mijn luisteraars als storend ervaren. Is het een idee om het koor te verdelen in kernkoren/secties waarin elke stem naar verhouding goed vertegenwoordigd is en hiermee vanaf het eerste oefenmoment te beginnen , zodat ieder zijn/haar plaats weet in het grotere geheel.Dan hoeft er ook niet meer heen-en weer gelopen worden. Tot zover m'n aandachtspuntjes. Heel hartelijke groet en tot een vlg. mooie zang-gelegenheid Ed Lemstra , Marwijksoord
door: Ed Lemstra