Passie Projecten - Zin in Zingen
linkedin facebook twitter divider nieuwsbrief divider zoeken agenda winkelmandje

Hohe Messe Meezingconcert Utrecht 2019

16 juni-12 oktober 2019

J.S. Bach - o.l.v. Madeleine Ingen Housz UNIEK als meezingconcert

Bij de uitvoering speciaal:
MET MUZIKALE INLEIDING! : diverse instrumentale en gezongen fragmenten om de luisteraar weg wijs te maken in dit grootse werk. Daardoor duurt de inleiding ietsje langer dan U van ons gewend bent, zeer interessant.


De Hohe Messe als meezingconcert! Na de eerste uitvoering in februari 2015 hebben we de smaak te pakken. Bij deze uitvoering zingen we de volledige mis, dus ook alle delen van het Credo.

Om te zorgen dat we met zijn allen goed voorbereid zijn om de uitvoering tot een succes te maken zijn er nu nog twee studiemomenten: zondagmiddag 17 september en zondag 8 oktober. Deze horen bij de inschrijving en is sterk aanbevolen.

Aanvullend aan de studiedag is er de stoomcursus. Iedereen die de Hohe Messe nog nooit gezongen heeft, verwachten we daar in ieder geval! In de stoomcursus wordt echte partijstudie gedaan voor wie graag samen met anderen de noten instudeert.

Meer weten over de Hohe Messe? Lees Eduard van Hengel of: Daan Admiraal

Downloads


Soort: Meezingconcerten
Periode: Concert 12 oktober, studiemomenten op16/06, 15/09 & 06/10
Tijden: 10.30 - 19.00u.
Prijs: €79,- (aanbetaling mogelijk)
Leiding: Madeleine Ingen Housz
Locatie: Geertekerk Utrecht
Geertekerkhof 23
3511 XC Utrecht

Dagindeling zaterdag 12oktober 2019
Geertekerk, Utrecht
10.00- 10.30 aankomst deelnemers
10.30- 12.45 1e koorrepetitie, inzingen, orkest komt erbij
12.45- 13.15 lunchpauze
13.15- 14.30 2e koorrepetitie met orkest
14.30-14.45 theepauze
14.45- 16.00 orkest met solisten-pauze voor koor buiten of binnen
16.00- 16.30 deuren open voor publiek
16.15- 16.30 tijd om koorplaats in te nemen
16.30- ca.19.00 Kort woord + Uitvoering
kleding uitvoering: allen zwart onder. Alt en Bas boven Blauw; Sopraan en Tenor boven Rood

Sopraan I of II kiezen
De Hohe Messe kent twee sopraanpartijen. De beide partijen komen even hoog. Alleen de 2e sopraan doet dat iets minder vaak. Bepaal zelf je keuze.
Verdeling andere stemmen
Voor de alten, tenoren en bassen is een enkel deel de partij gesplitst of dubbelkorig. In dat geval is de verdeling als volgt:
  • HOSANNA 23 en 25 Koor 1 en 2 Stemverdeling:
Alten en Bassen: Op achternaam A/J zingen koor 1 en K/Z zingen koor 2.
Tenoren: zingen allen koor 1 èn uit koor 2 alleen maat 38/50 en maat75/79 .
Sopranen I zingen koor 1, Sopranen II zingen koor 2
  • 2 SANCTUS
Hier is alleen een verdeling van de altgroep nodig, gelijk aan die voor het Hosanna. Achternaam A/J zingen koor 1 en K/Z zingen koor 2.
Wanneer u een uitgesproken voorkeur heeft om in de andere groep te zitten, mail dan uw wens zodat we met de aantallen en opstelling rekening kunnen houden.

De voorbereiding bestaat uit de volgende mogelijkheden:
  • 1.Studiemomenten (inclusief)
  • 2 Stoomcursus
  • 3 Bladmuziek
  • 4 Oefen-Cd/oefen App/ oefen website
Voor deelnemers die de Hohe Messe nog niet eerder zongen is de stoomcursus 'verplicht', voor alle anderen van harte aanbevolen. De Hohe Messe telt veel meer noten voor het koor dan de andere Bach werken die we uitvoeren en is complex. Onderschat de muziek niet!

Bij sommige koordelen begint eerst het solokwintet en zet het koor een paar maten later in. Geef die plekken aan in je partituur:

I 1 Kyrie 81-102.

I 5 Et in terra pax 21-39

I 12 Cum Sancto 37-64

II 18 mt 9-14 solokwartet

II 18 et resurrexit 74 86 Bassolo

III 22 Pleni sunt coeli 48 – mt66 S II + A/ mt72 T+B/ 79 SI



1. Studiemomenten vooraf:
Inzingen, samen de moeilijke passages oefenen, afstemmen op elkaar, aanwijzingen voor thuis oefenen. De momenten zijn inbegrepen in de deelnemersprijs en vinden plaats op

zondag 15 september van 13:00 tot 17:00
gestudeerd wordt die middag: II Symbolum Nicenum: 13 credo t/m 21 et expecto.plus I Kyrie no2 Let op lastige intonatie bij deel 17/5 Cruxificus!
zondag 6 oktober van 10:00 tot 17:00
gestudeerd wordt: ALLE KOORDELEN!
zondag 16 juni van 13:00 tot 16.45
geoefend zijn: 22 sanctus+ fuga Pleni sunt coeli , 23 25hosanna, 27 dona nobis, 9 qui tollis; 4 gloria, 5 et in terra pax, 20 confiteor moeilijkste maten 114-148! Kyrie begin.
2. Stoomcursussen
Voor ieder die extra wil oefenen - erin komen - samen naar het evenement toeleven zijn er weer stoomcursussen:
Voor sopranen I en II op september van 13:00 tot 17:00, en oktober 14.00-18.00 t Haagje 1, Driebergen
Voor alten op en september van 11:00 tot 15:00, t Haagje 1, Driebergen
Voor tenoren en bassen op september en oktober van 18:00 tot 22:00, t Haagje 1, Driebergen

3. Bladmuziek
U zorgt zelf voor bladmuziek.
We gebruiken de uitgave van Peters.
Zelf halen bij Broekmans & van Poppel in Utrecht = 10% korting op vertoon van uw inschrijvingsbewijs van PassieProjecten.
Bestellen bij muziekwinkels

4. Oefen-materiaal App, CD of midi-website
Er zijn uitstekende ingezongen oefen-Cd`s in de handel,
1 de uitgave bij carus: en bij Carus CD -Coach Afspeelbaar in langzamer tempo erg handig!
2 de uitgave `Chorsingen Leicht gemacht` van Peters.
3 Of de carus-app die je kunt aanschaffen voor tablet en smartphone: Ga naar Playstore en download Carus Music en kies het stuk en je stem. Afspeelbaar in langzamer tempo erg handig!
4 Een gratis midi bestand waarmee u zelfs de noten kunt mee lezen: www.koorpartijen.nl Volg de aanwijzingen, u kunt midi luisteren of zelfs luisteren en noten meelezen! Voor dat laatste moet u een programmaatje downloaden, zoals aldaar aangegeven onder "uitleg". Kan snel en langzaam afgespeeld worden. Afspeeltip gebruik ipv media player of I-tunes VLC Media Player - gratis download. Bij afspelen kunt u op ieder moment de muziek langzamer of sneller afspelen met één klik. Dit maakt het studeren stukke makkelijker!

dirigent - Madeleine Ingen Housz
orkest - Capella Passionata -
sopraan -
alt -
tenor -
bas -
continuo - Jan van der Zanden
inleiding: diverse instrumentale en gezongen fragmenten om de luisteraar weg wijs te maken in dit grootse werk. Daardoor duurt de inleiding ietsje langer dan U van ons gewend bent, zeer interessant.dit kwam tot stand tussen Jan van der Zanden en Madeleine Ingen Housz
Hieronder kunt u algemene reacties plaatsen. Voor vragen of opmerkingen graag contact met ons opnemen.



13:06, 25 oktober 2017
Zes bevlogen feestdagen, waarvan de 14e oktober een hoogfeest was! Met al mijn jaren koorervaring ga ik zo veel rijker en wijzer verder! Madeleine en team, heel veel dank voor deze prachtige ervaring tot het Weihnachtsoratorium! met hartelijke groet, Hella
door: Hella Eveleens Maarse
13:03, 25 oktober 2017
15 oktober 2017 Wat een heerlijke dag gisteren met de Hohe Messe van Bach. Het oefenen en de saamhorigheid met de dames alt en daarna de uitvoering die (oké op enkele stukjes na waar we het even niet goed meer wisten) prachtig was om te zingen én om te horen. Dank je, Madeleine voor de gelegenheden die je ons biedt om te "schitteren"en te genieten!
door: Loes Koekkoek
13:01, 25 oktober 2017
Absolute topdag gisteren! Geweldige musici en solisten en een als altijd enorm gedreven dirigente. Om na alle intensieve voorbereiding met zo veel fijne mensen deze magistrale muziek uit te voeren, is echt met niets te vergelijken! Iedereen ontzettend bedankt!! Hans
door: Hans Tanis
22:02, 19 oktober 2017
De eerste keer meezingen met de Hohe Messe..dat vereist wat oefentijd, maar dat Bach zoveel variatie in 1 Bachwerk heeft gestopt, heeft me verbaast. Als je er naar luistert lijkt het te 'lopen'. Zelf zingen is met je neus op de 'noten' gedrukt worden en veel oefenen. Ik oefen met koptelefoon op, op de momenten dat het stil is in huis (een slaande klok is een stoorzender, maar onze klok heeft een dag en nachtritme; na 10 uur houdt de klok op met slaan). Met 4 gezinsleden was het nooit echt rustig en ik oefende dus veel vanaf 11 uur s avonds (iedereen op bed) en ik ben 2x pas om half 2 s nachts gestopt..en dan ga je met een hoofd vol muziek naar bed. Na veel herhaling blijven er stukken van de muziek 'hangen' (dat 'hangen' heb ik na het concert nu nog steeds). Wat mij vooral een duw geeft is, de stoomcursus en studiedag(en)..het extra alerte van de juiste inzet, juiste noten, juiste maten. Ik kijk terug op een mooie tijd die we gezamenlijk in de Hohe Messe hebben gehad. Een hele leuke bijkomstigheid bij het concert was dat onze dochter van ruim 18 jaar voor de deur van Geertekerk stond te wachten (geen fan van klassieke muziek, -ze omschrijft het als halleluja muziek en terwijl ze het zegt staat ze langgerekt op haar tenen-). Ze kwam naar stad Utrecht. Ik vroeg of ze haar wel kon vermaken in de stad en ze zei ineens: 'vind u het leuk als ik kom?' We stonden bij de tafel voor de kaarten en degene die bij de kaartenverkoop zat (Jannie?) vroeg hoe oud ze was. Jannie stelde voor om een kaart aan onze dochter te verkopen voor de helft van de prijs..Ze hapte onmiddellijk en heeft het concert helemaal gehoord. In de pauze vroeg ze of ze mijn partituur mocht hebben, want dan kon ze meelezen, want ze kreeg de indruk dat Bach in dit grote stuk toch wel een beetje 'gek geworden' was. Totdat ik ze -in de trein naar huis- mijn bladmuziek gaf..ze was enorm verbaasd. 'Mam, bent u nu niet heel erg moe'. Nee helemaal niet en we hebben ons weer ingeschreven voor de Weihnachtsoratorium.
door: Hermien de Jong
11:04, 17 oktober 2017
Dag , de Hohe Messe voor het eerst meegezongen als bas. Trefwoorden : overweldigend , majestueus, emotioneel en heel hard werken ! Prachtig om dit samen te doen. Het stemt mij echt dankbaar. Ik heb ruim een jaar m.b.v. Koorpartijen en oefencd Peters geoefend op deze muziek ; de laatste maanden was het een dagelijks ritueel en dan : als een soort ontlading vloeit alle energie in die ene uitvoering ! Nog een paar zaken ter overweging : Voor de luisteraar was er geen tekstboekje beschikbaar. Niet ieder is goed ingevoerd in de Latijnse Mis. Latijnse tekst vertaling was op zijn plaats geweest. De luisteraar zit achter het koor. Zou er een andere opstelling mogelijk zijn in de Geertekerk ? Het koor veranderde telkens van opstelling ( dichter bij orkest/verdeling van stemgroepen) Het heen -en terug gaan werd door mijn luisteraars als storend ervaren. Is het een idee om het koor te verdelen in kernkoren/secties waarin elke stem naar verhouding goed vertegenwoordigd is en hiermee vanaf het eerste oefenmoment te beginnen , zodat ieder zijn/haar plaats weet in het grotere geheel.Dan hoeft er ook niet meer heen-en weer gelopen worden. Tot zover m'n aandachtspuntjes. Heel hartelijke groet en tot een vlg. mooie zang-gelegenheid Ed Lemstra , Marwijksoord
door: Ed Lemstra

Bestellen
16 jun -12 okt '19
Informatie over tarief
Fair Trade Zingen
image image image image image image image image image image image image image image image image image image image image