Passie Projecten - Zin in Zingen
facebook youtube divider zoeken agenda winkelmandje

Stabat Mater Pergolesi voor vrouwen 2016

25 september- 8 oktober 2016 Let op de datum ! dit project is voorbij!

Er bestaan een heleboel Stabat Maters, maar die van Pergolesi spant de kroon.

Stabat Mater van Pergolesi als meezingconcert voor vrouwenstemmen (sopraan en alt). De uitvoering vindt plaats op zaterdag 8 oktober 2016 in de Dominicuskerk in Amsterdam. De leiding ligt in handen van Madeleine Ingen Housz.


Downloads

Pergolesi componeerde dit stuk aan het eind van zijn leven. Het is zijn laatste werk, een paar dagen voor zijn dood voltooid. Het gaat over de smart van de bedroefde moeder van Jezus die haar zoon ziet sterven aan het kruis.

Stabat Mater is geschreven voor twee hoge stemmen, in die tijd gezongen door mannen, begeleid door een strijkers ensemble en orgel. In de 18e eeuw werd dit werk erg populair en vaak gezongen door vrouwenstemmen. Omdat het geheel van het Stabat Mater zo nu en dan wel erg hoog is voor (niet zo geoefende) stemmen zingen we een aantal delen in een lagere toonsoort. je kunt de pdf die hier staat downloaden, dan heb je precies de juiste informatie!

Alt of sopraan zingen?
Een oproep van Madeleine: dames, hoog zingen is niet IN, maar wel erg leuk! Van hoog zingen word je vrolijk! Als u er thuis maar net bij kunt, staat u waarschijnlijk in de groep als een leeuwerik te kwelen. Bovendien help ik u daar een handje bij. Alt zingen is warm en veilig. Help de verhouding getalsmatig een handje en geef die sopraanstem van u een kans. U kunt tijdens de repetities alsnog tot een andere conclusie komen.

Bij het aanmelden en bestellen van uw meezingkaart kunt u tegelijk de oefenCD voor alten meebestellen! Ingezongen door Madeleine met pianist, een prima hulpmiddel. Sopranen kunnen zich makkelijk redden met elke gewenste opname van cd of youtube.

Pergolesi en Bach
Beluister hier een uitzending over het Stabat Mater van Pergolesi plus de interpretatie ervan door Bach.


Soort: Meezingconcerten
Periode: 25 september tot en met 8 oktober 2016
Tijden: 10.45u. tot 17.00u.
Bijzonderheden: oefenmi 25 sept en 2 okt 13.30-17.15
Prijs: €48,-
Leiding: Madeleine Ingen Housz
Locatie: Dominicuskerk
Spuistraat 12
1012 TS Amsterdam

Dagindeling zaterdag 8 oktober
vanaf 10.30 aankomst aankomst
11.00: repetitie
12.15: koffiepauze
12.30: repetitie met orkest en solisten
14.00 - 15.00: lunchpauze en solisten repetitie
vanaf 15.00u: toegang voor luisteraars - pauze
15.30 - 15.50 Hoboconcert en kort voorwoord door Sacha Hubert
15.50 - ca. 17.00 uur: Pergolesi Stabat Mater
wellicht is er koffie verkrijgbaar

Kleding
Het kledingvoorstel is: zwart . Van belang is vooral dat u warm genoeg gekleed gaat. Wil je ook je boek zwart kaften?
Programma
  • Hobo concert van alessandro Marcello in Dm.
  • kort voorwoord
  • Stabat Mater tweetalig.

De deuren gaan open voor luisteraars om 15.00u.

De voorbereiding bestaat uit de volgende mogelijkheden:
  • 1. download de pdf die je ziet staan onderaan tabblad algemene informatie, daar zie je precies welke delen we zingen in welke toonsoort! bladmuziek
  • 2. bladmuziek
  • 3. oefen-Cd
  • 4 studiedagmiddagen

1. Bladmuziek
U zorgt zelf voor bladmuziek. We werken met de uitgave van Breitkopf.
Bestellen bij muziekwinkels

2. Oefenmateriaal
* De sopraanpartij kunt u het beste studeren gewoon met een CD of vanuit YouTube. Er zijn vele prachtige opnamen.
* Voor de alten is er een oefen-CD. Ingezongen door Madeleine met pianist, een prima hulpmiddel.
U kunt bij de aanmelding tegelijk de oefenCD voor de alten bestellen!
LET WEL: op de oefendagen zingen wij een aantal delen lager. Wij hebben dat speciaal voor u getransponeerd, want daardoor zingen wij meer delen zelf, dan gebruikelijk!
You Tube
luisteren naar Andreas Scholl en Barbara Bonney!

3. studiemiddagen
Voor dit project geen stoomcursus, want we studeren alles samen in. De ervaring van de primeur in 2011 is dat dit genoeg is wanneer u thuis de uitvoering goed voorbereid.
twee zondagmiddagen:
* 25 sep 13.30-17.15u
* 2 okt 13.30-17.15u

Plaats: Dominicusekerk, Spuistraat 12 in Amsterdam, op loopafstand van het Centraal Station.
Ook kunt u gebruikmaken van (gratis) midi-bestanden van choralwiki. Dan kunt u meteen al aan de slag.

Madeleine Ingen Housz - dirigent
orkest: Capella Passionata
Sacha Hubert - hobo
Sacha Hubert - inleider
Johanneke Vogel - sopraan
Betty Borstlap - alt
Ellen Abbringh - dagcoördinator
Hieronder kunt u algemene reacties plaatsen. Voor vragen of opmerkingen graag contact met ons opnemen.




Ter beveiliging: vul in wat de kleur van gras is:
12:27, 12 oktober 2016
Het was weer heerlijk om mee te doen: kippevel kreeg ik bij het het laatste stuk zowel bij het eerste deel als bij de fuga Amen! Tranen in de ogen na de laatste tonen. Jammer vond ik 2 dingen: inderdaad de valse violen, leidt (lijdt) me erg af, doet zeer aan mijn oren. Er zitten prachtige dissonanten in dit stuk maar deze dissonanten had ik liever gemist. Ik vind het ook pijnlijk tegenover mijn 6 luisteraars. Ook jammer dat het geluid via die box tijdens de repetities zo slecht is. Ik vind de aanwijzingen van Madeleine altijd erg waardevol, helaas heb ik de meeste gemist dit keer door die rare echo. Waarom de microfoon niet aangesloten op de geluidsinstallatie in de kerk? Die is wel goed. Enfin het weerhoud de 2 tegenvallers weerhouden me er niet van een volgend keer weer mee te zingen. Als eerste bij de Matthaeus komend voorjaar. Het orkest daarbij afgelopen voorjaar was trouwens uitstekend! Vriendelijke herfstgroet, Margreet
door: Margreet Vis
17:07, 11 oktober 2016
Beste Madeleine, Na het meezingconcert van Brahms’ Requiem, dat al een geweldige eerste ervaring was, heb ik weer met veel plezier meegedaan aan het Stabat Mater. De twee zondagsrepetities vond ik heel inspirerend: weer meer van je geleerd en geregeld kippenvel toen bepaalde stukken al meteen zo mooi klonken. Bewonderenswaardig hoe jij van een ongelijksoortig zooitje in zo’n korte tijd een koor kunt maken. Je gedisciplineerde, directe aanpak met de nodige humor en hilariteit, spreken me zeer aan. Over de uitvoering op zaterdag ben ik echter een beetje teleurgesteld. Er waren zeker mooie passages maar de valse klanken uit het orkest vond ik zo tenenkrommend dat ik niet meer onbevangen kon zingen en luisteren, bang dat er weer een misstap zou volgen. Aan mijn omgeving te merken, was ik niet de enige. Als er geen luisteraars waren geweest, had ik het minder erg gevonden dat er soms vals werd gespeeld, maar nu zaten er mensen in de kerk die 15 euro hadden betaald. Achteraf gezien had ik graag willen weten of we dit hadden kunnen verwachten. Ik zou het dus fijn vinden als wij als meezingers voortaan geïnformeerd werden over het orkest ( en solisten) . Waar komen de musici vandaan? Is het orkest een ad-hoc- gezelschap? Welk niveau heeft het? Hebben de muzikanten tijd genoeg gehad om te repeteren? Kortom: als we hadden kunnen weten dat dit zou kunnen gebeuren , had ik niemand uitgenodigd om te komen luisteren, en zonder plaatsvervangende schaamte meegezongen. Dat zegt natuurlijk veel over mezelf, maar toch. Blijft staan dat ik het al met al toch een mooi en inspirerend project vond en zeker weer mee doe aan een volgend.
door: Joke
16:21, 11 oktober 2016
Heerlijk gezongen. Ondanks de mindere momenten van het orkest heb ik goede herinneringen aan het geheel. Eigenlijk vond ik het geen meerwaarde hebben dat de solisten( met prachtige stemmen) in het Nederlands zongen. Zonder de tekst erbij te hebben was het onverstaanbaar, dus dan kan net zo goed de Latijnse tekst gezongen worden en de Nederlandse tekst meegelezen, ik denk dat ik dat de solisten meer tot hun recht zouden zijn gekomen. Het was een hele mooie dag en ik ben nog steeds aan het "nazingen" , want de muziek blijft in mijn hoofd, dus op de fiets en overal blijf ik Pergolesi zingen, heerlijk. Bedankt!
door: Mary Roos
16:06, 10 oktober 2016
Het was voor mij een mooie ervaring, vooral zo'n eerste repetitie is spannend! Dat er dan al zulke mooie klanken klinken is geweldig. Jouw bezielende leiding Madeleine is apart om te ervaren en mee te maken. Zo samen met de pianiste is het kijken op zich al een happening. Het samenspel van de hoboïst (leuke inleiding hield zij) en het orkest klonk mooi en harmonieus. Ik had veel vertrouwen dat dat bij onze uitvoering ook zo zou zijn. Voor mij neemt zo'n orkest je al mee in de sfeer/concentratie van het lied dat je gaat zingen. Helaas gebeurde het een paar keer dat ik enigszins in elkaar kromp van de vals klinkende viool/violen in plaats van meegevoerd te worden. Eerlijk gezegd vond ik dat ook vervelend voor de gasten die ik uitgenodigd had. Solisten heel erg goed. Ik zou het mooi vinden dat het koor en de solisten meer samen zouden zingen. Voor mij is het zeker een herhaling waard.
door: josé adriaansen
14:52, 10 oktober 2016
Genoten! Wat fijn om deze mooie muziek te zingen in zo'n mooie kerk, onder leiding van Madeleine. Kippevel en een traan bij de sopraan die zingt o quam tristis.
door: Adry Prins
22:44, 9 oktober 2016
Ik vond het superfijn om mee te maken , zo'n mooi stuk te zingen met allemaal mensen die er ook van genieten en dan in zo'n mooie kerk ! Het fijne van hiermee bezig zijn is dat je gewone besognes , gedachten , zorgen etc gewoon even een tijdje naar de achtergrond verdwijnen en daarna er wel weer gewoon zijn maar dan in combi met extra gekregen energie. Ik had geen last van de imperfectie zoals de soms wat onzuiver klinkende violen en sommige noten die toch weer net niet lukten zoals de fis en de a in deel vijf. Dank voor de inspirerende leiding , foto en tekst ! Hartelijke groet , Annemiek Baaijens
door: Annemiek Baaijens
19:37, 9 oktober 2016
Wat een heerlijke middag was het weer! Groet Josje Janse
door: Josje Janse
19:13, 9 oktober 2016
Ik heb vreselijk genoten van het concert. Twee jaar geleden deed ik ook mee met de meezing-Stabat Mater in de Dominicuskerk met jou. Toen vond ik het best moeilijk. Nu was de muziek me blijkbaar vertrouwder en lukte het ook de hoogste noten te halen! Volgens mij was de sopranengroep nu ook een betere groep dan toen. Ik hoorde te twijfel bij de solisten en de valse noten van de violen wel en keek mijn buurvrouw even vragend aan zo van "wat gebeurt er nu?"Mijn zoon en zijn vriendin en een vriendin die kwamen luisteren hebben het ook geregistreerd, maar g bij geen van ons heeft dat ook maar een seconde het genieten verminderd! Ik ga me opgeven voor een volgend meezing project -de Messiah- met die vriendin samen, die kwam luisteren! Bedankt voor de zo fijne manier waarop jij dirigeert, mensen op hun gemak stelt en alles lichter maakt. Groetjes van Annemarie Roggeveen.
door: Annemarie Roggeveen
18:26, 9 oktober 2016
Dag Madeleine, De valse noten waren jammer maar heb erg genoten van het prachtige stuk, het zingen en jouw enthousiaste dirigeerwerk. Het was zeer de moeite waard en ik doe graag weer mee! Hartelijke groet, Willy
door: Willy de Zeeuw
18:20, 9 oktober 2016
Heerlijk zingen, tot meer worden opgetild dan ik voor mogelijk hield en een geweldige ondersteunende omgeving. Over de violen: ja, ze leidden mij (en mijn "fan") af. Maar ontroering was er ook. Dankjewel Madeleine voor deze bijzondere ervaring: het zelf mogen zingen van de mooiste muziek die er bestaat, ook zonder hobo.
door: Ans
18:15, 9 oktober 2016
Stralend: zo herinner ik me het zingen. Voeten op de grond en een stem die vrij zijn weg vindt, samen met mijn zangmaatje en veel andere vrouwen.
door: Marlies
18:13, 9 oktober 2016
Voor mij was het de eerste keer dat ik aan een projectkoor mee te deed. De allereerste gezamenlijke repetitie in de mooie kerk was voor mij een kippenvel moment. Ik vond het verbazend dat het al zo klonk. De dirigente, positief, streng maar met humor, met een geduldige en musicale pianiste. Zo ook beleefde ik de tweede repetitie, de moeilijkste stukken goed aangepakt, ik kreeg langzamerhand iets meer grip op het geheel. Op naar de uitvoering, waar ik erg naar uitkeek. Helaas moet ik zeggen dat die nogal tegenviel. Natuurlijk beheerste wij het als koor het niet helemaal, wat jammer was, waren de niet zo mooi klinkende violen. Wat ik persoonlijk ook niet zo mooi vond, was dat de liederen eerst in het Nederlands werden gezongen en daarna wij het nog eens gingen herhalen. Het was al met al een leuke en mooie ervaring en zeker ga ik het nog eens proberen
door: Marlies Ransdorp
16:35, 9 oktober 2016
Geweldig om het Stabat Mater van Pergolesi te zingen! De positieve leiding van Madeleine tijdens de oefenmiddagen en de dag van het concert maakten dat ik tijdens het concert mijn focus kon verleggen: ik hoorde de 'fouten', maar kon het door de (door mij bedachte) oren en ogen van Madeleine beleven: wij hier samen, dit delen, wat prachtig!!!! Dank!
door: Joke Wiemers
15:57, 9 oktober 2016
Madeleine, de pianiste (excuus voor het niet meer weten van uw naam) en de gastvrouwen en heer (regelen van geluid en koffie/thee/toiletruimte), voor het eerst deed ik mee en ik vond het heerlijk! De oefenmiddagen brachten me plezier en ontspanning, deels omdat het een van mijn lievelingsstukken betrof en verder en vooral de ontspannen sfeer en aanpak, met humor, verhalend. De muziek klinkt al weken in mijn binnenste en het met elkaar zingen/beleven liet me vrijer zingen. De uitvoering gister vond ik spannend, erg leuk, ontroerend. En als niet alles 'klopt' hoort dit erbij, het maakt het voor mij niet meer of minder. Iedereen bedankt, in welke vorm dan ook!
door: Francis Schruer